יום שבת, 20 בפברואר 2010

הנאום הראשון שלי בעברית

בשבת הזה, נאמתי את הדרשה בקהילה שלנו, "אמת ושלום", בנהריה. זה הנאום הראשון שלי בעברית. הנה מה שנאמתי:

שבת שלום!

פרשת השבוע היא פרשת תרומה. הפרשה היא מלאה בכל הפרטים המדויקים כלפי בניית המשכן במדבר וכלפי יצירתם של כל הכלים שלה. זאת פרשה חשובה מאוד למי שרוצה לדעת על כל הפרטים של העבודה העתיקה בייהדות. אך לאנשים שלא מעוניינים כל-כך בנושאים כאלה, אין הרבה דברים מעניינים בפרשה הזאת.

גם קראתי את ההפטרה, ולא הופתעתי שבה כתוב על בניית בית המקדש בירושלים על ידי שלומה המלך. כמובן, המשכן שבנוייה במדבר היתה הדוגמה לבית המקדש.

כשקוראים את החלקים האלה מהתנ"ך, אנחנו מייד מבינים כמה שונים היו הטקסים העתיקים בייהדות מהטקסים שאנחנו יודעים היום. אין לנו בית מקדש, ואנחנו לא מביאים קורבנות. במקום זה, אנחנו מתפללים הרבה תפילות, שרוב מהן חוברו אחרי זמן בית המקדש. אולי מעניין היה לחשוב איך הרגישו אבותינו ואימותינו כשהם עשו את כל הטקסים האלה. מה היה הקשר שהם חשו לאלוהים? האם הוא היה דומה לקשר שאנחנו חשים היום? כמובן, אני לא יודע את התשובות לשאלות האלה, אבל מעניין לחשוב על השאלות, אני חושב.

כנראה כולנו היו פעם בירושלים וראינו את הר הבית. אבל בהחלט אי-אפשר לראות את הבית עצמו! את הבית הראשון הרס הבבלים, ואת הבית השני הרס הרומאים. אף-על-פי זה, אפשר לראות את הבסיס של מקדש דומה לבית המקדש הראשון.

כשמת שלומה המלך, קרתה מרידה, והחלק הצפוני נפרד מהמלכות והפך למלכות שנית. המלך של המלכות החדשה הזאת היה יָרָבעָם. אבל היתה לו בעיה. כמובן, הוא לא רצה שהעם יעלה לירושלים, כי היא היתה בירת המלכות הישנה, ואז היתה סכנה שהעם ירצה להיות שוב חלק של המלכות ההיא.

אז יָרָבעָם בנו שני מקדשים חדשים, אחד בבית-אל, שנמצאת בשומרון, והשני בדן. אנחנו יכולים להניח שהמקדשים האלה היו דומים לבית המקדש בירושלים כדי שהאנשים יסכימו לעלות להם במקום לעלות לירושלים.

היום, אפשר לנסוע לתל-דן, שנמצאת לא רחוק מקרית שמונה. שם, הארכאולוגים מצאו את בסיס המקדש הזה! אני מאוד ממליץ את המקום הזה למי שרוצה לתאר לעצמו איך היה בית המקדש בירושלים. וגם יש שם הרבה מעיינות ואז הרבה מיים. מומלץ מאוד!

שבת שלום!

אין תגובות: